Sig det med blomster

Af Knud Gaarn-Larsen 

Det er nu i november 2010 25 år siden, Hanne Nielsen startede sin forretning, lyngblomsten, i Østergade i Karup. Og man kunne fristes til at sige, at det har været 25 år med blomster.

Det ville dog være en mild underdrivelse, for Hanne Nielsen var kun syv år, da hun første gang trykkede sin næse flad mod ruden i den nærmeste blomsterbutik i Lyngby, hvor hun voksede op. Og interessen har hun bevaret lige siden.

Fra torv til internet

Som kun 17-årig kom jeg i lære i en blomsterbutik, og hurtigt fik jeg lov til at tage på grønttorvet om morgenen når indehaveren var på ferie. Det foregik med en taxa, for jeg var ikke gammel nok til selv at køre bil. Det var både spændende og lærerigt. I dag bestiller jeg de fleste blomster over internettet på et enormt marked i Holland, og de bliver så leveret dagen efter med en lastbil, der kommer fra Holland, fortæller Hanne Nielsen.

Hun kan berette om mange andre ændringer for fornyelse - og forbedringer, tilføjer Hanne Nielsen, der mener, det er vigtigt, at man følger udviklingen.

Style blomster

Det er ingen hemmelighed at konkurrencen er hård, også når det gælder blomster.

- I dag har enhver dagligvareforretning med respekt for sig selv blomster. Derfor må vi være opmærksomme på at kunne levere det unikke i topkvalitet, siger Hanne Nielsen.

Gnnem kurser og en medfødt kreativitet fornyer hun sig. Og hun er altid klar til at levere den personlige hilsen, der vil bringe glæde, hvor den kommer frem.

 

Ikke kun blomster

- Selvfølgelig kommer mange mennesker her i forretningen for at købe en stueplante, men det er ikke så mange som for 25 år siden. I dag bruger rigtigt mange mennesker blomsten som en opmærksomhed eller påskønnelse til folk man holder af. Interflora, kæden,  jeg er med i, var den første, der også fik vin på listen over de ting, man kunne give. Senere er der kommet specialiteter og kvalitetschokolade til. Sidste skud på stammen er, at man kan sende et billede over nettet, og det kan vi så printe ud på et kort, som typisk følges af en buket, fortæller Hanne Nielsen, der både har leveret buketter med kort hvor der var børn eller det nyeste billede af børnebørnene,.

Unge

Det er Hanne Nielsens fornemmelse, at rigtigt mange unge har fået øjnene op for mulighederne, der er i at bruge en blomsterbutik, når man vil glæde andre eller, når man ønsker at gøre indtryk.

- Vi har da flere gange leveret blomster mellem et par, hvor ingen andre vidste, at der kunne være en forbindelse. Det er da sjovt, når der så måske bliver sat et punktum med en brudebuket, fortæller Hanne Nielsen med et smil, der afslører at hun gennem årene har haft morsomme oplevelser, som bliver mellem hende og kunden.

- Det er da heller ikke glæde det hele, tilføjer Hanne Nielsen fra Lyngblomsten, for mange gange skal man også levere blomster til folk, der ikke har det godt.

- Men lige meget hvad, vi skal levere til, så gælder det om at vi forsøger at sprede smil og glæde, hvor hilsenerne kommer frem, siger Hanne Nielsen.

Hun er er klar til at tage en tørn med nye udfordringer i den branche, som hun synes allerbedst om. Dels fordi, der er meget smukt at se på, og dels fordi, det spreder så meget glæde hvor resultatet kommer frem.