Lær at flyve i Karup
Af Knud Gaarn-Larsen
Som et af ganske få steder i Danmark har Karup foruden en stor
lufthavn og en militær flyvestation, også en civil flyveskole, hvor
man lærer at flyve stort set alt, hvad der kan flyve.
Skolen hedder ”Learn To Fly” og ligger på Industrivej, og udefra
ligner skolen et ganske almindeligt parcelhus, men i den ene ende er
der indrettet kontor og undervisningslokale, hvor der er plads til
cirka 15 elever ad gangen, men mange gange foregår undervisningen
individuelt eller på mindre hold.
Fra hele landet
Eleverne på skolen ”Learn To Fly” kommer fra hele landet, for at få
deres drøm om et fly certifikat opfyldt. Som ved et ganske
almindeligt kørekort til bil, så skal man bestå både en teoretisk og
en praktisk prøve. For at bestå den teoretiske, skal man gennem ikke
mindre end 12 prøver, som alle skal bestås, for at man kan få bevis
på at man samlet har bestået den teoretiske prøve.
Prøver
-
Der er prøver i ”menneskelig ydeevne”, hvor man lærer noget om
kroppens opbygning, så er der ”aerodynamik”, ”meteorologi” og ni
andre. Her i Karup kan vi glæde os over, at vi har en meget lav
dumpeprocent, den ligger vel helt nede på omkring fem procent på
teori og på flyveprøverne har vi ingen dumpere, siger ejeren af
Learn To Fly, Freddy Pedersen, der selv varetager en del af
undervisningen, men ellers køber sig til eksterne undervisere.
Priser
Alene teoriundervisningen koster omkring 40.000 kroner, og hertil
skal man lægge udgifter til bøger på andre 8.000 kroner, så det er
ikke en helt billig uddannelse, for når den teoretiske del er
bestået, så kommer man til den praktiske, der kan foregå enten i et
almindeligt fly, eller i en helikopter, alt efter hvad man ønsker at
få certifikat til. I en helikopter er timeprisen på 3900 kroner.
Alt i alt skal man regne med at et certifikat kommer til at koste
omkring 500.000 kroner.
-
Man skal ikke se på prisen, når man starter siger Jan Blæsild, der
er helikopterinstruktør for Learn To Fly, og tilføjer: Hvis man ikke
har en indre trang til at blive pilot, og hele tiden skeler til
prisen, så går det ikke. Det er også sådan, at vi her på skolen ret
hurtigt finder ud af om en elev egner sig til at blive pilot, og har
vi en elev, der ikke egner sig, så får han det at vide meget
hurtigt. Der er ingen grund til at spilde eleven og vores tid, hvis
vi fornemmer, at eleven ikke vil kunne tilegne sig et certifikat.
Prøvetur
Jan Blæsild opfordrer alle, der går med en drøm om at blive pilot,
om at aflægge skolen et besøg, og se lidt om hvad det går ud på, og
eventuelt få en prøvetur, for så er det meget nemmere at afgøre, om
det er noget man skal gå videre med.
Avisens udsendte fik en prøvetur, og det er ikke på nogen måde
skræmmende, og så dog, for det er så fascinerende at hænge der i
luften, at det hurtigt bliver vanedannende.
”At rejse er at leve”
H. C. Andersen skrev en gang: ”At rejse er at leve”, og det vildeste
han nåede at opleve, var en tur med et tog hvor farten næppe her
oversteget 30 km/t, men i sangen Jylland mellem tvende have i vers
fire forudsiger han flyvningen hvor han skriver; ”Mellem rige
bøndergårde snart dampdragen flyve vil”, og længere nede skriver
han; ”Briten flyver over hav, gæster her prins Hamlets grav.”
Den sang skrev han allerede i 1859, da han var på en tur mellem
Randers og Viborg, og på den måde har han været forudseende, for
først næsten 50 år senere i 1903 lykkes det mennesket af få en
egentlig flyvemaskine i luften, og igen 20 år senere lykkes det at
få lavet en helikopter. Det havde med garanti lige været noget for
den rejselystne eventyrdigter, ligesom det appellerer til alle med
den mindste lyst til at gøre fuglene kunsten efter, og tage fra det
ene sted til det andet uden at skulle tænke på veje, broer,
trafikpropper eller andre forhindringer.
Både privat og erhverv
I
Karup uddanner man både piloter til private fly og til helikoptere.
-
Vi har haft en direktør, der hver dag tager sin helikopter fra en ø
og til virksomheden. Så undgår han transporten over vandet, og
bilkøerne på vejene, siger Freddy Pedersen fra Learn To Fly i Karup,
der gerne tilbyder en prøvetur.
Hans helikoptere er i sikker forvaring på Flyvestationen, og efter
en kort introduktion af pilot Jan Blæsild, det bruger det meste af
sin tid som helikopterpilot i Grønland, så letter OY-HRO fra hangar
3, og taxier ud mod startbanen.
-
Her på Flyvestationen skal alle starter og landinger foregå fra
startbanen, og det er faktisk en rigtig god øvelse, at taxie ud til
startbanen. Det er faktisk det vi bruger mest tid på, når vi har nye
elever, og når først de kan holde helikopteren i ro, og følge en
linje, så lærer de hurtigt resten, fortæller en oplagt Jan Blæsild,
der synes at man som erhvervspilot får lov til at flyve lidt for
lidt. Det vigtigste er sikkerheden, og den er aldrig til debat.
Ilskov og Sunds
Fra startbanen slår man et elegant sving, og sætter kursen ud af
Lufthavnens sikkerhedszone, og kort efter hænger vi over Ilskov, og
her er vejret ikke alt for godt, for lave skyer ligger mod syd.
Turen fortsætter mod Sunds i en lomme uden skyer.
Det er ikke fordi ugeavisens udsendte på noget tidspunkt synes der
er fare på færde, eller at sigtbarheden er faretruende, men piloten
får rynker i panden, og vælger at lande på en mark ved en ejendom på
Røgenvej 4. Her gør han klar til at helikopteren kan overnatte, før
vi går ind på gårde, hvor vi får en varm modtagelse, og straks
bliver budt på kaffe. Det er vel Gevalia, til overraskende gæster!.
Der bliver ringet efter en bil i Karup, så vi kan komme hjem, og
snakken går.
-
Det kan godt være, at du synes at der ikke var fare på færde, men vi
lander altid før, der kommer fare på færde, og her er det jo let med
en helikopter, der kan lande alle steder hvor der er en plan flade.
Tilbage
Tiden går med hyggelig snak, og pludselig lysner det, og solen
skinner. Der bliver ringet til metrologerne i Karup, der giver grønt
lys for turen tilbage, så kort efter er helikopteren gjort klar og
startet, og vi kan lette med kurs mod Karup.
På vejen til piloten lige demonstrere hvad der sker, hvis motoren
pludselig af en eller anden grund skulle sætte ud, og han laver den
blideste nødlanding på en tilfældig mark mellem Sunds og Gedhus.
Jeg kan godt forstå, at H.C. Andersen var vild med at rejse, og jeg
tør ikke tænke på hvordan han have haft det, hvis han havde fået lov
til at prøve sådan en tur. Det kan varmt anbefales.
Klik her hvis du vil vide mere
om Learn to Fly:
|